Zašto je premija osiguranja plovila pala kada turizam ubrzano raste?

Datum objave: 28.6.2017., 14:14

Izazovi osiguranja plovila



Piše: Nikola Sučec

U zemlji tisuću otoka, sunca i mora, zemlji koja se gotovo ničim ne ponosi više nego svojim prirodnim ljepotama i u kojoj je turizam najvažnija gospodarska grana, premija osiguranja plovila lani je pala 20 milijuna kuna ili ne baš malih 12,23 posto.

Turizam čini gotovo petinu hrvatskog bruto domaćeg proizvoda, gospodarstvo je i previše ovisno o nekoliko ljetnih mjeseci i nadi da će biti više sunčanih nego kišnih dana. Investicije u turizam, ali i ostali turistički pokazatelji poput broja dolazaka i noćenja lani su probili sve rekorde. Lani je u Hrvatskoj bilo gotovo 16 milijuna turista te je ostvareno skoro 80 milijuna noćenja. Turizam je ukupno gledano lani porastao devet posto, a osiguranje plovila je palo 12 posto. Srećom, osiguranje brodica, jahti i čartera nije jedina prilika za osiguranje u turizmu, no zanimljivo je da je premija ove grane industrije toliko snažno pala u godini ubrzanog rasta turizma. Prikupljena premija po osiguranju plovila lani je iznosila 141 milijun kuna. Godinu ranije iznosila je 161 milijun kuna, 2014. dosegnula je 164 milijuna kuna, 2013. iznosila je 175 milijuna kuna. Prije pet godina iznosila je 228 milijuna kuna te se u promatranom razdoblju spustila za 87 milijuna kuna ili 38 posto. Gotovo većina prikupljene premije u protekloj godini odnosi se na plovila u pomorskoj plovidbi, dok po nekoliko milijuna kuna otpada na brodove u hrvatskim rijekama, brodove u izgradnji, osiguranje platformi i ostala kasko osiguranja. Jedan od glavnih faktora koji određuje prikupljenu premiju osiguranja plovila jest starost samih brodica i jahti, koja proteklih nekoliko godina stalno raste. Prosječna premija obveznog osiguranja plovila u Hrvatskoj lani je iznosila oko 200 kuna za fizičke i dvostruko više za pravne osobe koje se bave gospodarskom djelatnošću – tj. brodicu najčešće iznajmljuju u čarter.

Nautička sezona 2016. bila je također rekordna. Broj rezervacija plovila i noćenja nautičara porastao je tri posto. Kao i u svijetu, otprilike 90 posto ponude plovila u Hrvatskoj su brodice i jahte na jedra koje se iznajmljuju najčešće bez skipera i posade, dok luksuzna plovila zauzimaju tek dva posto ukupnih plovila u ponudi i obavezno uključuju stalno zaposlenu profesionalnu posadu, što je sve traženiji proizvod. Dakle razloge za pad premije osiguranja brodica i jahti treba potražiti u velikom broju malih plovila s vrlo niskom prosječnom premijom i vrlo malom broju luksuznih jahti. Pokazivanje na jahtama nekada je punilo stupce magazinskih rubrika dnevnih novina u Hrvatskoj, redovito su se i radile top liste moćnih poduzetnika i njihovih jahti. Ove godine, jedina jahta koja plijeni tek ponešto medijske potražnje je jahta Ivice Todorića, vlasnika koncerna Agrokor koja se našla u oglasniku. S druge strane sezona čartera jedrilica i malih motornih brodica traje kratka četiri mjeseca.

Složeno osiguranje plovila postavlja izazove
Pomorsko osiguranje brodica i jahti u svojem suvremenom obliku formiralo se kao osebujan novi oblik osiguranja plovila. To posebno vrijedi za dobrovoljno kasko osiguranje. Iako su se u stručnom i tehničkom smislu ta osiguranja razvila iz osiguranja brodova, u mnogim su segmentima posve specifična. Broj plovila koja treba osigurati je golem, a za njega je zainteresirana široka masa potencijalnih potrošača. U tom smislu, osiguranje plovila je slično kasko osiguranju automobila - ono poprima izgled masovnog osiguranja. Naprimjer, samo u Hrvatskoj osigurano je više od 100.000 brodica i oko tisuću jahti. Tom broju treba dodati i poneke strane brodove koji se nalaze u hrvatskim pristaništima i lukama ili plove Jadranskim morem. Potencijal za industriju je golem i nudi velike prilike za zaradu, no njegova najveća posebnost je tome što je vrlo stručan te je zbog svoje kompleksnosti jako izazovan. Glavna razlika između kasko osiguranja automobila i plovila, recimo jahte, jest cijena objekta koji se osigurava. Jahte su redovito i do stotinu puta skuplje od prosječnog automobila srednje klase. Jahte više klase, s cijenama od nekoliko milijuna eura, približavaju se klasi osiguranja trgovačkog broda. Osiguratelji se stoga trude što je više moguće približiti ovom atraktivnom segmentu koji uparen s velikim investicijama na našoj obali nudi velike prilike u nadolazećim godinama. No postaviti se kao igrač na tržištu osiguranja plovila nije nimalo lako iz dva glavna razloga. Prvi je što je upravljanje rizicima u ovoj vrsti osiguranja vrlo specifično, što otežava procjenu rizičnosti pojedinog posla. Negativna selekcija nerijetko čini svoje. Jahte su mjesto odmora. Plastično rečeno, vrlo je teško procijeniti potrošača: hoće li na svojoj jahti čitati knjigu ili pecati ili će se prepustiti hedonizmu i pod utjecajem alkohola napraviti štetu sebi i drugima. Zbog toga, za uspješno vođenje posla osiguranja brodica potrebna su znanja i iskustva pomorskog kaska koja se ne stječu preko noći. Vođenje bilo kojeg posla na specijalističkoj osnovi nije lako pa će domaći osiguratelji morati uložiti dosta vremena i novca kako bi se bolje pozicionirali na nautičkom tržištu.

“Kod osiguranja plovila u čarteru se radi o značajno većem riziku od plovila drugih namjena, jer takvim plovilima nerijetko upravljaju osobe koje mogu biti i manje iskusne u plovidbi. Premija za čarter plovila određuje se sukladno procjeni rizika”, rekla je za Svijet osiguranja Vesna Škugor, voditeljica Odjela za neživotna osiguranja u GRAWE osiguranju. Rizik osiguranja automobila koji vozi vozač početnik daleko je manji i lakše ga je procijeniti nego rizik osiguranja motorne jahte snage motora od stotinjak kilovata koje se prihvatio neiskusan kapetan.

Što se, kada i kako osigurava
Osiguranje brodica i jahti obuhvaća osiguranje trupa i strojeva plovila te osiguranje od odgovornosti vlasnika ili korisnika plovila i drugih osoba koje sudjeluju u njihovu korištenju ili gospodarskoj eksploataciji. Kasko osiguranje jahti i brodica je dobrovoljno, dok je osiguranje od odgovornosti u ograničenom opsegu zakonski obvezno. Sukladno zakonskim odredbama, obvezno osiguranje moraju zaključiti vlasnik brodice ili jahte čija je snaga porivnih strojeva veća od 15 kilovata, a koja po propisima mora biti upisana u očevidnik brodica i jahti. Osigurana svota određena je Zakonom o obveznim osiguranjima u prometu te iznosi tri i pol milijuna kuna. Obveznim osiguranjem ostvaruje se naknada štete koju pretrpe treće osobe zbog tjelesnih ozljeda, narušavanja zdravlja ili smrti. Bruto premija u najnižem razredu od 15 do 30 kilovata snage motora u osobne svrhe iznosi oko 180 kuna, dok je taj iznos za gospodarske svrhe oko 400 kuna. Što se kaska tiče, on pokriva djelomične i potpune štete kao što su potonuće bez mogućnosti vađenja, uništenje ili nestanak plovila, kada troškovi spašavanja ili popravaka premašuju vrijednost plovila, a policom brodskog kaska osigurava se od pomorske ili prometne nezgode, elementarne nepogode, udara groma, potonuća, prevrnuća ili nasukavanja, požara, provala pa čak i vulkanskih erupcija. Kasko plovila pokriva i prijevoz plovila kopnom, osiguranje plovila tijekom iznajmljivanja (čarter) i svih rizika koji proizlaze iz iznajmljivanja. Osim kaska nude se i dodatna osiguranja od odgovornosti poput odgovornosti za štete onečišćenja uljem te odgovornosti za štete prema putnicima ili kupačima. Iako se tome nitko ne nada, svake godine svjedočimo žrtvama nesavjesnih “kapetana” jahti koje nerijetko završavaju i sa smrtnim posljedicama. Stoga se za miran san svim vlasnicima brodica i jahti preporučuje uz obavezno i kasko, ugovoriti i dodatna pokrića koja za minimalnu investiciju nude nužnu zaštitu. Nautička sezona u punom je jeku i po preliminarnim turističkim podacima poprilično je bolja od prošlogodišnje koja je bila rekordna. Sa sve više plovila na moru, sve je više i nautičara koji nisu dorasli upravljanju brodom, a prvi test padnu već na laganijoj neveri s kojom se ne uspijevaju nositi.

Potencijal za industriju u kasko osiguranju je golem i nudi velike prilike za zaradu, no njegova najveća posebnost je tome što je vrlo stručan te je zbog svoje kompleksnosti jako izazovan
Velik potencijal za novu premiju
U Wieneru kažu kako u Hrvatskoj postoji značajan potencijal za novu premiju. Budući da je nautički turizam u porastu u posljednjih nekoliko godina, širenje postojećih flota u čarteru nabavkom novih plovila ili gradnjom novih brodova za prijevoz putnika kako bi se pružili atraktivniji smještaji, logičan je razvoj događaja koji dovodi do nove premije. Društvo u svojoj ponudi ima pomorska osiguranja već više od 15 godina i posebno su zadovoljni što u njima kontinuirano rastu. Lani su pomorska osiguranja u Wieneru rasla čak 31,3 posto.

“Što se tiče poboljšanja rezultata, vjerujemo da je nužno promicanje i poticanje financijske pismenosti, posebice za poduzetnike u turizmu koji trebaju biti svjesni svih rizika u svom segmentu poslovanja. Opći je dojam da u tom segmentu osiguranja još nisu u potpunosti ostvareni priželjkivani rezultati. No, kao što smo već spomenuli, izuzetno smo zadovoljni našim rastom u segmentu pomorskih osiguranja i vjerujemo da će ta uzlazna putanja nastaviti i dalje u pozitivnom smjeru”, kažu u Wieneru. Upitani kakva su im iskustva s osiguranjem čarter plovila, u Wieneru dodaju kako su ona sve više zastupljena u Jadranskom moru te imaju veću izloženost kod šteta nego što je to kod privatnih osoba. Jahte koje pripadaju tvrtki za iznajmljivanje i smještaj gostiju mogu biti kupljene na leasing, pa je čarter tvrtka tada korisnik leasinga i ima interes za osiguranje. “U pripremnoj fazi smo kroz upite vidjeli da charter kompanije ulažu u svoje flote kupujući nove brodice i jahte, a lokalna brodogradilišta grade nove brodove za prijevoz turista. Grade se nove marine i luke ili se šire njihovi kapaciteti za prihvat sve većeg broja plovila. Svi ti segmenti zajedno dovode do povećanja premije i indikatori su dobrog početka turističke sezone”, zaključili su u Wieneru.

Vesna Škugor iz GRAWE-a kazala je kako ta kuća ima dugogodišnje iskustvo u području osiguranja plovila, jahta i brodica: “Radi se o zahtjevnom segmentu koji obilježavaju dvije vrste plovila, ona namijenjena čarteru te plovila namijenjena osobnim potrebama i ribarstvu. Premije na tržištu su trenutno dosta niske i najčešće u korelaciji sa starošću plovila. Prostor za rast premije vidimo u pomlađivanju i rastu vrijednosti plovila te u edukaciji vlasnika plovila o važnosti kasko osiguranja plovila, dopunskog osiguranja putnika i članova posade od posljedica nesretnog slučaja za vrijeme upravljanja i vožnje brodicom ili jahtom te osiguranja od odgovornosti vlasnika odnosno korisnika brodice ili jahte”, rekla je Škugor.

Ponuda pomorskih osiguranja na domaćem tržištu vrlo je bogata. Primjerice Croatia osiguranje uz obvezno osiguranje plovila nudi i kasko osiguranje brodica i jahti, dobrovoljno osiguranje odgovornosti za sudar, udar, prema trećima, putnicima, posadi, za poluciju i vađenje podrtine, osiguranje gubitka najamnine plovila, osiguranje zakonske odgovornosti profesionalnog skipera i osiguranje odgovornosti najmoprimca plovila. Početkom godine Svijet osiguranja pisao je o turističkim ulaganjima u zemlji i prilikama za osiguratelje koje će nastati iz njih – kako se domaći turizam bude razvijao, a mora se razvijati jer je praktički postao nosivi stup gospodarstva i državni proračun uvelike ovisi o njemu, prilika će biti sve više. U tom kontekstu nužno je razmisliti i o specijalizaciji kadrova koji će u budućnosti biti eksperti za osiguranje plovila i luksuznih jahti kojih će u našem moru biti sve više. Uza sve to potrebno je poraditi i na financijskoj pismenosti i svijesti o osiguranju kako bi se povoljni trendovi u osiguranju nastavili.

Članak je objavljen u tiskanom izdanju časopisa Svijet osiguranja, broj 6, 2017.